Alla nyheter

Svenska Mäklarhuset får ett helt nytt utseende.

Svenska Mäklarhuset får ett helt nytt utseende. Människorna och det stora engagemanget är samma som tidigare.

 Svenska Mäklarhuset, SMH, är en av Sveriges ledande fastighetsmäklare med kontor runt om i Sverige och även utomlands. Företaget har haft samma logotype sedan starten 1990 och det var dags att se över varumärket för att stärka sina positioner och sticka ut i en väldigt generisk bransch.

Tillsammans med kommunikationsbyrån Falck & Co, genomgår SMH nu en omfattande varumärkesförflyttning, som med avstamp i den nya strategiska plattformen, resulterat i en helt ny grafisk profil med ny logotyp, nytt kundlöfte, ny webb och ett helt nytt presentationsmaterial.

-Att mäkla fastigheter handlar om så mycket mer än att bara få ett högt slutpris. Vi på SMH har alltid fokuserat på det mänskliga mötet och på vårt stora personliga engagemang, säger Andreas Mühlich, marknadschef på SMH.

Det var också det Falck & Co tog fasta på när de skapade lanseringskampanjen för nya SMH.

-Vi ville förstås berätta att SMH får ett helt nytt utseende, men också betona att människorna bakom varumärket, och deras starka engagemang, är samma som tidigare, säger Christian Falck, projektledare och VD för Falck & Co.

Det nya kundlöftet, ”Vi ger oss inte”, syftar på medarbetarnas attityd och deras strävan efter att alltid kämpa tills kunden är helt nöjd med alla delar i processen: Stylingen, objektsbilderna, budgivningen, slutpriset och inte minst kontakten med sin mäklare.

-Det är ett stort och viktigt steg vi tar, i och med den här varumärkesresan. Det är väldigt ovanligt att fastighetsmäklare gör en så här omfattande förändring, men det känns riktigt bra och otroligt spännande, säger Andreas Mühlich.

Det pågår just nu ett stort arbete med att skylta om samtliga butiker, och kampanjen drar igång över hela landet måndagen den 23 augusti.

 

Arbetsgrupp:

SMH: Andreas Mühlich, marknadschef
Falck & Co: Christian Falck, projektledare, Anders Frisk, planner, Daniel Backman, art director, Robin Tesch, copywriter, Paul Mourad, digital art director och Maria Käck, produktionsledare.