Möt grundarna

Vi startade Svenska Mäklarhuset 1990 med en klar och tydlig vision: att skapa ett mäklarföretag med kvalitet, vara nytänkande och hela tiden ha fötterna på jorden.

Vi började från noll. Det vi hade var våra drivkrafter och våra ambitioner att verkligen skapa något nytt. Att vara lyhörda för förändringar och inte vara rädda för att våga satsa på det vi tror på. Vi visste redan då att vi var tvungna att jobba långsiktigt för att kunna skapa en framgångsrik kedja. Det är i den andan vi har drivit Svenska Mäklarhuset, och vi är lika hungriga nu som för 27 år sedan.

Idag har vi 30 kontor i Stockholm, Uppsala, Skåne, Spanien och Thailand. Än så länge. I vår koncern ingår dessutom Svensk Nyproduktion, som startades 2012. Det är ett av Sveriges ledande företag inom nyproduktion med 26 anställda som arbetar med de större byggbolagen i Sverige.

Ni är grundare till Svenska Mäklarhuset, vad hade ni för idé och hur startade ni?

Vi kom på idén med att starta eget när vi tillsammans pluggade till Marknadsekonomer 1987. Vi ville göra något ihop, något kul. Har man roligt så blir det ofta något bra. Mäklarbranschen var outvecklad då, vi såg att vi själva kunde göra det mycket bättre. Bilden som vi hade av mäklarbranschen var en äldre och ganska trött man. Vi var 25 år och ville skapa förändring. Vi ville höja kvaliteten i allt eftersom vi insåg att det är en så stor och viktig affär för kunderna.

Vi ville höja kvaliteten i allt eftersom vi insåg att det är en så stor och viktig affär för kunderna.

 

Vi startade i Järfälla 1989 genom att börja mäkla vid sidan av annat arbete. I februari 1990 får vi igenom namnet Svenska Mäklarhuset hos PRV och till sommaren är vi igång på riktigt. Ganska snart lärde vi oss hur tufft det kan vara när det efter något år efter starten blev ekonomisk kris i Sverige och bostadsmarknaden kollapsade totalt. Då lärde vi oss att sälja bostäder på riktigt vilket också har varit grunden till att vilja vara bäst på visningar, som vi än idag lever efter. Vi hade både drivkraften och vi kompletterade varandra bra. Niclas mer strukturerad och Lars bra på försäljning. Vi kände att vi var starka tillsammans. Att vara minst två i starten är något som vi idag kräver av nystartade kontor, även om alla inte behöver vara delägare.

Vad är era värderingar och ledord?

Vi vill att våra kunder skall uppfatta oss som nytänkande, professionella och personliga. Svenska Mäklarhuset vill ha ärliga, kunskapstörstande, ambitiösa och kreativa medarbetare.

 

Ge några exempel på hur det har kommit till uttryck?

Vårt mål är att bygga värden och att ligga långt fram i utvecklingen. Våga göra saker på vårt sätt som vi tror på och som vi tror är bra för våra medarbetare och för våra kunder. Vi var förmodligen först i branschen med att ha en intern sälj och ledarskapsutbildning, där målet var att kvalitetssäkra mäklarna och ledarnas kompetenser. Det är idag en av stommarna i vårt kompetensprogram för mäklare och ledare.

Vi vet att yrket är slitsamt och därför är det extra viktigt att må bra och ha en bra balans mellan jobb, fritid och träning. Varje fredag morgon har vi ”Bootcamp” med vår tränare John. Det bygger inte bara en bra hälsa, utan framförallt har vi kul tillsammans.

Vi tycker också att det är viktigt att dela med sig och ta vårt ansvar som arbetsgivare. Vi har nu sedan många år tillbaka sponsrat SOS-barnbyar, vilket känns väldigt givande.

Hur har utvecklingen sett ut?

Från start har vi i första hand valt att växa genom att bygga upp egna kontor. Vi ville skapa en kedja där det råder öppenhet och prestigelöshet. Med det förhållningssättet så höjer det kompetensen och gör oss till en stark mäklarkedja på lång sikt. Från 1996 när vi strukturerade om företaget till franchise så har vi varit med och stöttat och följt våra franchisetagares utveckling. Idag är vi 30 kontor i Stockholm, Uppsala, Skåne, Spanien och Thailand. Och fler etableringar är på väg.

Vi ville skapa en kedja där det råder öppenhet och prestigelöshet.

 

Hur ser framtiden ut? Vad har ni för planer med Svenska Mäklarhuset?

Vårt mål är att fördubbla vår volym. Vi kommer att etablera oss i de större svenska städerna, men även utomlands. Vår målgrupp – medvetna stadsmänniskor ska vi fortsätta ge oöverträffad service i livets alla skeenden. Vi tittar ständigt på att utveckla ”kundresan”, som vi ser det finns det massor att göra. Vi sneglar mycket på andra branscher, hur vissa företag har vågat utmana en traditionell bransch och verkligen lyckats, men det bygger på bra kundinsikt och att man har rätt förutsättningar. Den som lyckas ge den bästa kundupplevelsen, kan också ta bättre betalt och det skapar långsiktig framgång.

2012 startade vi upp Svensk Nyproduktion. Även inom det här området såg vi att det gick att göra något mycket bättre. Drivkraften var att kunna erbjuda byggbolag och slutkonsumenter en bättre mäklartjänst inom nyproduktion, vilket vi nu kan konstatera att vi har lyckats med. Idag är SNP ett väletablerat företag med 26 anställda och säljer 2 000 bostäder per år och arbetar med de större byggbolagen i Sverige. Och det roliga är att vi fortfarande har en stark utveckling framför oss.

Hur ska ni ta er dit? Vad är det viktigaste för att ni ska nå era mål?

Vi måste vara fokuserade på våra mål och våra delmål såklart. Annars är våra medarbetare det viktigaste vi har. En stor del av vår kommande framgång ligger i nyrekrytering, att vi lyckas attrahera riktigt bra mäklare, men även assistenter och ledare. Vårt huvudkontor som skapar förutsättningarna för utvecklingen är också oerhört viktig. Nu har vi ett starkt huvudkontor med mycket erfarenhet, kompetens och driv.

 

Varför ska man börja som mäklare på Svenska Mäklarhuset?

Vi ser långsiktigt på vår verksamhet och vi bygger en koncern med starka erbjudanden och tydliga koncept. Som mäklare är det viktigt att du har en bra utveckling själv och det får du om du har en bra chef som ger dig de rätta förutsättningarna för att lyckas. Det handlar om utbildning, stöttning, att dela med sig av sina och de andra medarbetarnas erfarenheter, men det handlar också om eget driv och viljan att lyckas som mäklare. Vi vill behålla bra medarbetare inom koncernen och här kan vi erbjuda arbete inom nyproduktion, utland och snart även inom kommersiella. Vår jordnära kultur med bra och starka ledare borgar för att våra mäklare kommer att trivas och vara framgångsrika.

Vad är din era roller idag?

Vi har lite olika roller och ansvar. Niclas roll är att leda och utveckla kedjan tillsammans med våra medarbetare på huvudkontoret, men också leda styrelsearbetet inom koncernen. Lars roll är att driva och utveckla bolaget och starta nya affärsområden. Idag blir det mycket fokus på Nyproduktion, men snart kommer det fler spännande affärsområden inom koncernen.

 

Till sist, har ni något som ni lever efter varje dag?

Ja absolut, vi har det lite roligare!

Lars Björkstrand och Niclas Spång